Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zahradnické pásmo

 

Muzika hraje melodii „Šel zahradník do zahrady s motikou“. Během hudebního doprovodu starší dívky přesazují děti jako semínka. Symbolicky kopou motykou, přesazují semínka, zahrnují hlínu a zalévají. Poté, co starší dívky přesadí několik semínek a skončí práci vytvoří kruh a zpívají a tančí v kruhu:

 

//: Žála jatelinku, choďá po včelínku ://

//: jatelinka drobná, nažala ju do dňa ://

 

Při této písničce děti ze semínka postupně vyrostou v květiny. Ruce symbolizují listy, hlava květ. Stojí na místě a hýbou se jakoby ve větru. Starší dívky se rozpojí do hada a plynule přejdou ve zpěvu na píseň:

 

Pletu, pletu věneček, ze samých kytiček,

zapleteme do věnečku, lístek, kvítek i větvičku,

jaké jméno máš?

 

Při zpěvu obchází starší dívky květiny a na poslední část písně se obtočí kolem jednotlivých květin – dětí, které prozradí své jméno: „Tulipán, růžička, petrklíč, sedmikráska, růže atd.“

Píseň se opakuje dokud průvod neobejde všechny květiny.

Pak se starší dívky natočí k mladším po směru hodinových ručiček, mladší děti dají ruce v bok a starší dívky je obtancovávají zprava i zleva ve valčíkové rytmu a zpívají:

 

Pletla jsem, pletla jsem, proplétala jsem,

červeným, zeleným, modrým harasem.

Ještě mi zůstalo klubíčko nití,

pomoz mi, pomoz mi

děvčátko šíti.

 

Po dotančení opět chytí starší dívky mladší děti v kruh a zpívají píseň:

 

Šel zahradník do zahrady s motykou, s motykou,

vykopal tam rozmarýnu velikou,. velikou,

nebyla to rozmarýna, byl to křen, byl to křen

vyhodil ho zahradníček z okna ven, z okna ven.

 

Při zpěvu se děti rozpojí v půlkruh a na konci písně se ukloní divákům.

 

KONEC